CORE vs. SIXPACK

11.09.2017

Už několikrát jste na hodině pilates slyšeli slovní spojení jako aktivace coru, ale nevíte přesně co si pod tím představit a proč je to vlastně tak důležité?

Kosterní svalstvo každého z nás obsahuje různé typy svalů, které se dělí podle typu svalových vláken na pomalá oxidační, rychlá oxidační glykolytická a rychlá glykolytická svalová vlákna. Ajaaaj.... vždycky, když jsem se jako laik dostala k tomuto rozdělení, tak už jsem nechtěla číst dál. Teď už to sice chápu, ale vysvětlím Vám to snad jednodušeji, takže vy dál číst nepřestanete. 

Představte si, že máme v těle svaly větší, uložené spíše v povrchové vrstvě, říkejme jim tažní koně, protože jsou schopny provádět rychlé, silové pohyby a snadno se unaví (například biceps nebo rectus abdominis = to je latinský název pro nám dobře známý sixpack nebo taky buchty). 

A potom máme svaly menší, hluboko uložené, těm budeme říkat ohaři, které jsou vytrvalé a neúnavné (a to, že lovečtí psi jsou neúnavní, můžu potvrdit, nám se náš bígl klidně vytrhl z vodítka a vrátil se až za tři dny). 

Ta opravdová síla ale málokdy vychází jen z posilování povrchových svalů ("tažných koňů").

Core, známý také jako hluboký stabilizační systém, se skládá z bránice, transversu abdominis, svalů pánevního dna a multifídů. Všechny tyto svaly patří mezi námi pojmenované ohaře. Ale proč je tedy tak důležité zaměřit se na posilování coru namísto klasických sklapovaček?

  • Aktivované pánevní dno nebude způsobovat problémy s inkontinencí, sixpack vám tohle nezaručí.
  • Aktivovaný transversus abdominis udrží útroby v břišní dutině, sixpack tohle nedokáže (Lidé zaměřující se jen na posílení povrchového svalstva bez aktivace transversu mají často břicho vypouklé.).
  • Aktivované multifídy udrží páteř vzpřímenou a zároveň flexibilní, sixpack tohle nedokáže.
  • Správné braniční dýchání může mít vliv na odstranění bolesti zad, má antistresové a anti-aging účinky a to sixpack rozhodně ovlivnit nemůže.

Tělo každého z nás kdysi v dětství přirozeně používalo hluboký stabilizační systém v běžném životě, ale v průběhu života vlivem naučení jiných pohybových vzorů jsme o tuto přirozenost přišli. 

Především proto, že tažní koně se snaží ohaře vyřadit ze hry a tzv. si ukrást celý pohyb pro sebe. V případě, že si to neuvědomíme a necháme tažné koně tento pohyb provést i příště a potom znovu, ohaři už se na scénu nikdy nedostanou. Teda až do doby, kdy je budeme chtít znovu rozpohybovat. 

A o aktivaci nášeho spícího hlubokého stabilizačního systému se právě snažíme v každé lekci pilates. Vykašlete se na sixpack a přijďte probudit svůj core také, určitě tu změnu ucítíte.

L.